Nawigacja

Aktualnie znajdujesz się na:

Aktualności

09.02.2016 Czy NFZ stracił 43,5 mln zł?

09.02.2016
  • Czy NFZ  stracił 43,5 mln zł?
    Czy NFZ stracił 43,5 mln zł?

Czy poprzez niekorzystne umowy NFZ stracił aż 43,5 mln zł? Kto i w jakim zakresie jest za to odpowiedzialny? Dlaczego przez 8 lat dwie firmy miały monopol na obsługę NFZ? Czy dane wrażliwe przechowywane w systemie informatycznym były odpowiednio, w sposób pełny, chronione? CBA odpowie na te pytania w szerokim śledztwie.

Warszawska Delegatura Centralnego Biura Antykorupcyjnego na zlecenie Prokuratury Apelacyjnej w Warszawie prowadzi śledztwo w sprawie nieprawidłowości przy obsłudze informatycznej Narodowego Funduszu Zdrowia. Śledztwo zostało powierzone CBA do prowadzenia w całości. Sprawdzamy czy i dlaczego doszło do szkody w  wielkim rozmiarze.

W latach 2007-2015 Centrala NFZ zawarła z firmami informatycznymi szereg umów o wartości ponad 435 mln zł na subskrypcję i konserwację Systemu Informatycznego Wspomagania Działalności NFZ. Zachodzi podejrzenie, że doszło do działań i zaniechań działania przez funkcjonariuszy publicznych oraz inne osoby zobowiązane do zajmowania się sprawami majątkowymi NFZ podejmowanych w celu osiągnięcia korzyści majątkowej ze szkodą dla interesu publicznego.

System Informatyczny Wspomagania Działalności NFZ umożliwia rozliczenia z lekarzami, aptekami,  szpitalami i właścicielami prywatnych praktyk. Dzięki systemowi do oddziałów Funduszu trafiają m.in. dane pacjenta, daty leczenia, kod rozpoznania  -  pełne  informacje związane z obsługą pacjentów i działaniem placówek ochrony zdrowia. Na podstawie tych informacji  NFZ wypłaca pieniądze.  

Śledztwo odpowie  m.in. na  pytania czy dostęp do tych wrażliwych, osobistych,  danych pacjentów został właściwie zabezpieczony? Dlaczego przez lata nie uzyskano kodu źródłowego oraz praw autorskich do systemu, ani praw do jego modyfikacji?  Czy podpisywane umowy  były znacząco przeszacowane i na jaką kwotę?  Podejrzenia wskazują  na  kwotę co najmniej  43,5 mln zł.  

Wydział Komunikacji Społecznej CBA

do góry